dc.contributor.author | Горегляд, И.В. | |
dc.date.accessioned | 2020-09-28T07:46:51Z | |
dc.date.accessioned | 2020-10-13T12:01:49Z | |
dc.date.available | 2020-09-28T07:46:51Z | |
dc.date.available | 2020-10-13T12:01:49Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Горегляд, И. В. Представления об авторитетном учителе у различных субъектов образования / И. В. Горегляд // Веснік Брэсцкага універсітэта. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – 2015. – № 1. – С. 120–125. | ru_RU |
dc.identifier.issn | 2218-029X | |
dc.identifier.uri | http://rep.brsu.by:80/handle/123456789/1763 | |
dc.description | The article is dedicated to the problem of interpersonal interaction of a teacher with a pupil in which a teacher plays the leading role. This role can be realized in different forms but the role of an authoritative teacher is the most effective in the educational process. The theoretic concepts of the structure of the pedagogical authority are dwelt upon in the article. There are given empirical data about the contents of the image of the authoritative teacher from the different points of view of different educational subjects: teachers of a primary school, teachers of different school subjects and parents of pupils. There are given the contents and the ratio of some components of the authority teachers: such as professional, personal, social and role playing. As a result of a comparative analysis there were revealed important differences of the components of qualities the
teacher’s authority from the point of teachers’ and parents’ view. There are also given perspectives of further research of the stated problem. | ru_RU |
dc.description.abstract | Статья посвящена проблеме межличностного взаимодействия в системе «учитель – ученик», в котором педагогу принадлежит руководящая позиция. Эта позиция может реализовываться в разных формах, среди которых для обеспечения эффективности образовательного процесса наиболее оптимальной выступают авторитетные отношения между учителем и учащимися. Обсуждаются теоретические концепции структуры педагогического авторитета. Представлены эмпирические данные о содержании представлений об авторитетном учителе у различных субъектов образования: учителей начальных классов, учителей-предметников и родителей учащихся. Установлены содержательное наполнение и удельный вес отдельных компонентов авторитета учителя: профессионального, личностного, социального и ролевого. В итоге сравнительного анализа выявлены существенные различия выраженности компонентов авторитета учителя у педагогов и родителей обучающихся. Обозначены перспективы дальнейших исследований указанной проблемы. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | БрГУ имени А.С. Пушкина | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія; | |
dc.title | Представления об авторитетном учителе у различных субъектов образования | ru_RU |
dc.title.alternative | The image of the Authoritative Teacher Given by Different Educational Subjects | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |