Показать сокращенную информацию
Методологическое обоснование пропедевтики раннего музыкального развития ребенка средствами музыкального искусства
dc.contributor.author | Гурбо, Н. И. | |
dc.date.accessioned | 2020-10-01T12:54:05Z | |
dc.date.available | 2020-10-01T12:54:05Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Гурбо, Н. И. Методологическое обоснование пропедевтики раннего музыкального развития ребенка средствами музыкального искусства / Н. И. Гурбо // Веснік Брэсцкага універсітэта. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – 2019. – № 2. – С. 147–154. | ru_RU |
dc.identifier.issn | 2218-029X | |
dc.identifier.uri | http://rep.brsu.by:80/handle/123456789/2468 | |
dc.description | The article discusses the origin and characteristics of the term «propaedeutics» in the field of methodological, philosophical, medical, psychological and pedagogical knowledge. The essence of the philosophical category «development» and theoretical and methodological grounds, which are expressed in anthropological, cultural, personality-oriented and activity approaches, are analyzed. The methodology of propaedeutics of early musical development of the child is shown in the form of prenatal culture, concepts of embryonic consciousness, theories about the influence of the emotional background of the mother on the child in the prenatal period and pregnancy in general, the teachings of prenatal customs and traditions, the provisions of pedagogical anthropology about the ontogenetic development of personality, the laws of early socialization of the child, emotional principles of relations, values and norms, the ideas of motherhood as a musical and pedagogical phenomenon, the provisions of early musical development of the child. The author gives a scientific substantiation of the definition of the concept «propaedeutics of early musical development of a child» and analyzes the role of propaedeutics of early musical development of a child in neurogenesis and its influence on the formation of psychosomatics. | ru_RU |
dc.description.abstract | Рассматривается происхождение и характеристика термина «пропедевтика» в области методологического, философского, медицинского, психологического и педагогического знания. Проанализированы сущность философской категории «развитие» и теоретико-методологические основания, которые выражены в антропологическом, аксиологическом, личностно ориентированном и деятельностном подходах. Выявлена методология пропедевтики раннего музыкального развития ребенка, которая отображена в идеях пренатальной культуры, концепциях эмбрионального сознания, теориях о влиянии эмоционального фона матери на ребенка в пренатальный период, учениях о пренатальных обычаях и традициях, положениях педагогической антропологии об онтогенетическом развитии личности, закономерностях ранней социализации ребенка, эмоциональных началах отношений, ценностей и норм, идеях материнства как музыкально-педагогического феномена, положениях раннего музыкального развития ребенка. Дается научное обоснование дефиниции «пропедевтика раннего музыкального развития ребенка» и анализируется роль пропедевтики раннего музыкального развития ребенка в нейрогенезе и влиянии на формирование его психосоматики. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | БрГУ имени А.С. Пушкина | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія; | |
dc.title | Методологическое обоснование пропедевтики раннего музыкального развития ребенка средствами музыкального искусства | ru_RU |
dc.title.alternative | Methodological Study of Propedeutics of Early Musical Development of the Child by Means of Musical Art | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |