Показать сокращенную информацию
Содержание профессиональной позиции школьных психологов во взаимодействии с учителем
dc.contributor.author | Иванюк, Ю. Е. | |
dc.date.accessioned | 2020-09-22T13:26:44Z | |
dc.date.available | 2020-09-22T13:26:44Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Иванюк, Ю. Е. Содержание профессиональной позиции школьных психологов во взаимодействии с учителем / Ю. Е. Иванюк // Веснік Брэсцкага універсітэта. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – 2010. – № 1. – С. 121–126. | ru_RU |
dc.identifier.issn | 2218-029X | |
dc.identifier.uri | http://rep.brsu.by:80/handle/123456789/880 | |
dc.description | The article reflects the theoretical basis of the notion “the professional position” of a psychologist as an attitude of the specialist’s personality to the personality of client. According to V.N. Myasishchev’s theory, the attitudinal structure of a personality is constituted of three main components: cognitive, affective and motivational. The empirical study of these components of the professional position of school psychologists regarding pedagogues revealed the prevalence of negative expectations from their interaction and records obligation as the leading motive. Such a content of the professional position of a school psychologist can be hardly considered relevant to the essence of the practical activity of a psychologist. | ru_RU |
dc.description.abstract | В статье отражено теоретическое обоснование понятия «профессиональной позиции» психолога как отношения личности профессионала к личности клиента. Структура личностного отношения, согласно концепции В.Н. Мясищева, образована тремя основными компонентами: когнитивным, аффективным и мотивационным. Эмпирическое исследование данных компонентов профессиональной позиции школьных психологов по отношению к педагогам выявило преобладание негативных ожиданий от взаимодействия и наличие в качестве ведущих мотивов долженствования. Подобное содержание профессиональной позиции можно считать мало соответствующим сущности деятельности практического психолога. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | БрГУ имени А.С. Пушкина | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія; | |
dc.title | Содержание профессиональной позиции школьных психологов во взаимодействии с учителем | ru_RU |
dc.title.alternative | The content of the professional position of school psychologists in their interaction with the teachers | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |