Show simple item record

dc.contributor.authorАрхипова, Е.Е.
dc.date.accessioned2020-10-02T09:27:09Z
dc.date.available2020-10-02T09:27:09Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationАрхипова, Е.Е. Топос искусительницы в романе В.С. Реймонта "Вампир" / Е.Е. Архипова // Веснік Брэсцкага універсітэта. Серыя філалагічных навук. Літаратуразнаўства. Мовазнаўства. - 2008. - № 1 (9). - С. 47 - 52.ru_RU
dc.identifier.urihttp://rep.brsu.by:80/handle/123456789/2527
dc.descriptionThe article introduces modernistic interpretation of the ancient topos of the tempter on the example of the novel «Vampir» by Vladislav Stanislav Raymont – a representative of the literature of «Young Poland». In the modernistic culture of the boundary between the XIX–XX centuries the topos of the tempter, which takes its roots from the image of Lilit, gained new features in comparison with the previous epoches. From the point of view of the writers of «Young Poland» the woman was an infernal, demonic creature; and thus love was perceived as an irrational element, which ruined the man. The main character of the novel «Vampir» by Raymont, red-haired Daisy is a modernistic transformation of the image of Lilith – the tempter, femme fatal, the woman, who ruines the men, desiring her. Such interpretation of the writers of «Young Poland» is stipulated by the phenomena of misoginizm and antinomy «Eros - Thanatos», which returned to life at the end of the XIX and the beginning of the XX century.ru_RU
dc.description.abstractВ статье представлено модернистское восприятие древнейшего топоса искусительницы на примере романа «Вампир» Владислава Станислава Реймонта – представителя литературы «Молодой Польши». В модернистской культуре рубежа XIX–XX веков топос искусительницы, восходящий к образу Лилит, приобрел новые, по сравнению с предыдущими литературными эпохами, черты. В представлении писателей «Молодой Польши» женщина была инфернальным, демоническим существом; соответственно, любовь воспринималась как иррациональная стихия, уничтожающая мужчину. Главная героиня романа Реймонта «Вампир» рыжеволосая Дэйзи является модернистской трансформацией образа Лилит – искусительницы, femme fatale, женщины, которая губит пожелавших ее мужчин. Подобная младопольская интерпретация обусловлена вновь ожившими на рубеже XIX-XX веков явлениями мизогинизма и антиномии «Eros-Thanatos».ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherБрГУ имени А.С. Пушкинаru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерыя філалагічных навук. Літаратуразнаўства. Мовазнаўства;
dc.titleТопос искусительницы в романе В.С. Реймонта "Вампир"ru_RU
dc.title.alternativeThe topos of the tempter in the novel «Vampir» by V.S. Raymontru_RU
dc.typeArticleru_RU


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record